ikan kayu ikan tongkol masak pindang

alhamdulillah..hari ini aku sgt bahagia..a few days lepas sgt la serabut..serabut dgn laki..serabut dgn kawan..cemburu dgn kawan tu..cemburu dgn kawan nih..duit x cukup..etc..harinih aku bangun awal..aku menjahit..jahit sesuka hati ku..ade gaks org ckp cantik..huhu..




pastu jiran dtng..dah lame dier x dtng..dier x dtng pon sebab aku..aku tahan dier x kasi balik balik sampai magrib..pastu laki dier call..dah kena kuarantin..huhu..nasib baik still bleh whatapps dgn dier..td dier dtng umah siap kasi periuk nasi tu..aduhai baik betul..aritu aku ckp jerk aku memang nak cari periuk nasi saiz kecik..skali dier laks adiah kawen ader dua periuk nasi kecik..tu tadi dier dtng anto periuk nasi..pastu masak resepi  ikan kayu aka ikan tongkol masak pindang..terbaik lah resepi nih sedap giler..


  • labu bawang besar
  •  3 ulas bawang putih
  • sedikit halia & kunyit
  • sedikit belacan
  • 2 keping asam keping
  • minyak masak
  • ikan tongkol /ikan termenung
  • gula
  • garam
  • pasti ikan bilis/ajinamoto
  • tomato/bendi

ikan tu saye perap dgn kunyit..blend semua bahan kecuali asam keping kemudian tumis sampai garing.kemudian masukkn air agak2 yer jgn cair sgt,jgn pekat sgt.masukkn asam keping.gula garam n ikan.mendidih masukkn bendi,tomato.kalo suka pedas blh masukkn cili padi..masuk pati ikan bilis sket..

Comments

Popular posts from this blog

Dec 2017