Wednesday, 29 February 2012

Lagi cepat kita sakit hati dan marah terutama org yg kita buat baik, suatu indikator kurang keikhlasan dan redha Allah yg kita cari. Bila Allah saja yg kita tuju dan cari, apa makhluk lain buat jadi kecil. Utk tahu kebersihan jiwa lihat berapa kali kita marah dan sakit hati. Jika banyak dan selalu mengenang kebaikan kita pada orang dan kejahatan orang pada kita alangkah jauh nya kita dari Allah dan ketenangan jiwa.

Saturday, 25 February 2012

masak lemak taugeh dan nasi goreng udang

harinih aku rajin masak la pulaks..pepagi td aku rase marah so aku masak awal..1st aku masak nasi..nasi kalo kat umah mak aku..satu pot nasi satu pot air..kalo umah mil aku satu pot air dua pot air..depend dgn org..so aku amik tetengah..hahaha..pastu masak lemak taugeh dan kucai..selalu org letak tokua skali..

bawang merah
bawang putih
ikan bilis
santan
taugeh
kucai
garam

masuk jerk sumer skali..aku tambah perasa kasi sedap..pastu aku goreng ikan keli..mil kasi..sambal belacan tak der..aku mkn dgn sambal jawa..tu memang aku wat stok simpan dlm peti ais..dok pon berdua dgn anak jerk..yg tu sue tu aku mkn sorang jerk..sebab anak aku x nak mkn..dah dier x nak makan kena la aku cari idea kasi mkn..memula dier maka calsium..pastu nak lagi..2nd time aku kasi calsium campur nasi..laki aku kata org arab kat kolej dier ader mkn cam tu jerk..dah petang sket nampak dier lapar jerk aku masak nasi goreng udang

nasi
sayur campur (tapi umah aku ader karot jerk so aku potong dadu..jagu ader. tp jagung tu x sedap..aku dah dua kali terkena..yg aku beli cap tesco tu jugaks jagung dier manis n sedap)
pastu udang 3 ekor(anak aku jerk nak mkn..udang size besar le jugaks)
minyak
butter
telur
 memula panaskan periuk..pastu masuk minyak sket..pastu aku masuk butter..pastu masuk udang..goreng sampai ler masak..masak kat anak aku x pakai bawang..nak pakai bawang pon boleh lagi sedap kot..aku je yg malas..ekekek..pastu aku masuk karot..pastu pecah telur kacau kacau..aku x suka nasi salut telur..aku nak telur tu berderai sendiri..ikut suka hati korang ler nak wat camner..pastu masuk garam dan perasa..kaco kaco..pastu masuk nasi..ikut korang ler nak tambah kicap ke haper..tp aku nak rase plain jerk..ekekek

Friday, 24 February 2012

Jumping Start Kereta

huhu..bengang nyer haku..mintak tolong sumer x reti buat..pastu semua jantan laks tu..rase benda nih senang jerk..abg aku kalo aku halo sekali jerk terus sampai buat senang jerk..aku nak try buat sendiri..huhu...

Bateri kereta 12V yang terdapat dalam but kereta pasti akan menjadi lemah kerana faktor usia, kerosakan alternator ataupun kecuaian manusia (seperti lupa memadam lampu). Oleh itu, adalah penting bagi setiap pemilik kereta mengetahui cara yang betul untuk membuat jumping start sekiranya kereta tidak dapat dihidupkan kerana masalah bateri.

Langkah 1
Periksa bateri kereta samada telah lemah ataupun mati. Sekiranya bateri anda masih menyalakan lampu pada kereta dan mampu menggerakkan enjin (walaupun dengan perlahan), ini menunjukkan bateri dalam keadaan lemah.

Sekiranya bateri anda langsung tidak dapat menggerakkan enjin, tidak dapat menyalakan lampu atau radio, ini menunjukkan bateri telah mati.

Langkah 2
Dapatkan bantuan rakan anda anda dengan meminjamkan keretanya untuk membuat jumping start. Pastikan keretanya mempunyai CC yang sama atau lebih besar dari kereta anda.

Contoh: Sekiranya kereta anda adalah Myvi 1.3 CC, dapatkan kereta Myvi 1.3 CC juga ataupun yang kereta yang lebih besar seperti Waja 1.6 CC.

Bawa kereta rakan anda berhampiran dengan kereta anda.

Langkah 3
Dapatkan wayar jumper. Panjang wayar biasanya dalam 10 kaki dan mempunyai warna merah dan hitam dan setiap hujung wayar mempunyai klip buaya. Wayar merah adalah untuk positif bateri manakala hitam adalah untuk negatif bateri.

Langkah 4
Kepitkan klip buaya wayar merah ke terminal positif bateri kereta anda (bateri lemah/mati). Pastikan terminal bateri tersebut bersih.
Kepit klip buaya wayar merah yang satu lagi ke terminal positif bateri kereta rakan anda (bateri yang berkeadaan baik)
Kepit klip buaya wayar hitam ke terminal positif bateri kereta rakan anda  (bateri yang berkeadaan baik)
Kepit klip buaya wayar hitam yang satu lagi ke mana2 bahagian besi pada enjin kereta anda. Sedikit percikan bunga api terhasil apabila anda menyambungkan wayar ini ke bahagian besi enjin. Anda tidak digalakkan menyambungkan wayar hitam ini ke terminal negative bateri kereta anda (bateri lemah/mati) kerana perbuatan ini akan menghasilkan lebih gas hidrogen dalam bateri tersebut dan meningkatkan risiko berlaku letupan.

Langkah 5
Hidupkan kenderaan rakan anda.

Langkah 6
Sekiranya bateri kereta anda telah mati (dead battery), anda perlu membiarkan kenderaan anda  hidup selama 15 - 20 minit.

Cuba hidupkan kenderaan anda. Sekiranya sukar dihidupkan, tekan sedikit pedal minyak kereta rakan anda supaya enjin bergerak lebih laju dan kemudian hidupkan kenderaan anda sekali lagi.

Sekiranya tidak dapat dihidupkan juga , kemungkinan bateri kereta anda tidak boleh digunakan lagi atau terdapat masalah lain. Dapatkan mekanik untuk memeriksa kenderaan anda.

Langkah 7
Apabila kenderaan anda telah dihidup, wayar jumper ditanggalkan mengikut urutan berikut:
Tanggalkan wayar hitam yang terpasang pada bahagian besi enjin kereta anda.
Tanggalkan wayar hitam yang terpasang pada terminal negatif bateri kereta rakan anda (bateri yang berkeadaan baik)
Tanggalkan wayar merah yang terpasang pada terminal positif bateri kereta rakan anda (bateri yang berkeadaan baik)
Tanggalkan wayar hitam yang terpasang pada terminal negatif kereta anda (bateri lemah/mati)

Langkah 8
Bawa kenderaan anda ke bengkel berdekatan untuk menukar bateri baru.

Wednesday, 22 February 2012

ikan kayu ikan tongkol masak pindang

alhamdulillah..hari ini aku sgt bahagia..a few days lepas sgt la serabut..serabut dgn laki..serabut dgn kawan..cemburu dgn kawan tu..cemburu dgn kawan nih..duit x cukup..etc..harinih aku bangun awal..aku menjahit..jahit sesuka hati ku..ade gaks org ckp cantik..huhu..




pastu jiran dtng..dah lame dier x dtng..dier x dtng pon sebab aku..aku tahan dier x kasi balik balik sampai magrib..pastu laki dier call..dah kena kuarantin..huhu..nasib baik still bleh whatapps dgn dier..td dier dtng umah siap kasi periuk nasi tu..aduhai baik betul..aritu aku ckp jerk aku memang nak cari periuk nasi saiz kecik..skali dier laks adiah kawen ader dua periuk nasi kecik..tu tadi dier dtng anto periuk nasi..pastu masak resepi  ikan kayu aka ikan tongkol masak pindang..terbaik lah resepi nih sedap giler..


  • labu bawang besar
  •  3 ulas bawang putih
  • sedikit halia & kunyit
  • sedikit belacan
  • 2 keping asam keping
  • minyak masak
  • ikan tongkol /ikan termenung
  • gula
  • garam
  • pasti ikan bilis/ajinamoto
  • tomato/bendi

ikan tu saye perap dgn kunyit..blend semua bahan kecuali asam keping kemudian tumis sampai garing.kemudian masukkn air agak2 yer jgn cair sgt,jgn pekat sgt.masukkn asam keping.gula garam n ikan.mendidih masukkn bendi,tomato.kalo suka pedas blh masukkn cili padi..masuk pati ikan bilis sket..

Monday, 20 February 2012

Prof Dr Muhaya

If we.dont spend time at the correct amount with the correct people you might destroy your home


Time n trust. The two T that is important in a family. Givevtrust Suspicion n doubt is a cancer. The chemotherapy is the person themselves. 


Admit our mistakes especially when we are too much on the.phone.n.facebook. A person in front of you is more important


Enagage in discussion whenever there is problem. Do not be a perfectionist at home as it cause tension.in the home.


Never underestimate the.value of kind words to husband or wife


There is a drought of good words and there is a flood of bad words in family now. Use our words well. Express your love everyday everytime to all our family members. It increase our emotional bank account. Give compliments to all the food cooked.


We should be nicer to our spouse than people outside. If it is the other way round imagine how happy the.marriage is. 


A home break when husband and wife do not appreciate each other. 


Lets think whether we are happier immediately after being married compared to now. If it is not happier think of what mistake we.have made. How much do.we.smile at our spouse. The best among us is the person who is kind the spouse.


A smile is a curve that bring everything straight. See our face at home n outside. Ask why we are not happy at home due to our facial expression n how we speak.

Sunday, 19 February 2012

nasi goreng cina

malam nih suka pulaks nasi goreng cina..untuk tidaks menyusahkan daku cari resepi so tulis ler ape yg ku buat tadi..
bawang putih
lada hitam
telur
sos tiram
udang
isi ayam
sayur campur
nasi
minyak garam

Tuesday, 14 February 2012

Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah


As salamualaikum kwn FB & Twitter. Utk tambat hati pasangan: Cuci hati, syukur ada psgn, cinta berteraskan iman, sygi seadanya, jadikan dia kwn paling akrab, puji & hargai, rawat hati dgn kemaafan, kenangan manis sbg ubat, sentiasa sangka baik, pandai bual & mendengar, berterusan baiki diri, jadikan konflik utk berubah lebih +ve, hormati pdngannya walau kita tak setuju (selagi tak ingkari Allah), sebut syg sekerap mungkin, elak lakukan kebenciannya, bentuk sifat yg boleh d banggakan, sentiasa didik mendidik, berlapang dada bila d tegur, hapuskan EGO, tolak ansur, patuhi Allah & selalu tanya diri: apa lagi yg boleh aku beri kpd pasangan ku ini? Wassalam.

testing pakai tudung pesen nih laks

Add caption

Prof Dr Muhaya

Jika kita gunakan saat ini utk kenang perkara lalu dan rasa dendam dan marah bersedialah untk hilang ketenangan dan hidup menjadi mangsa kepada tindakan orang lain. Bila kita percaya kita bertanggung jawab atas hasil kehidupan kita, kita tenang kerana kita tahu kita boleh ubah diri kita. Kalau kita rasa orang lain yang bertanggung jawab dan selagi kita tak dapat ubah mereka hidup kita tak akan berubah, bayangkan kehidupan kita bergantung pada tindakan dan penghargaan manusia lain. Alangkah rugi umur kita yg sedikit. Masa habis dgn sakit hati dan dendam dan dalam usia muda bermacam penyakit , eg. Mirgarine, ulcer, back pain,. Bukan dunia dan orang ramai yang membuat kita tidak gembira tapi cara kita proses apa yg blaku menentukan kehidupan kita. Sama fikirkan


Rahsia kepada kebahagiaan ialah keupayaan untuk fokus pada apa yang kita ada bukan apa yg kita tidak ada
Kitabtidak suka duduk dgn orang yg kitabtak suka, jika kita tak suka duduk sorang sorang, erti kita tidak suka diri kita. Bila kita tak suka diri kita bagaiamana kita dapat suka pada orang lain. Sayangi diri kita dengan menjaga akidah, akhlak kita


Kita jadi apa kita fikir sepanjang hari. Apa yg kita fikir sepanjang hari?


Kesedihan dan kegembiraan memang lumrah. Tugas kita hanya terima dan belajarvatas segala yg berlaku. Fikir esuk harinterakhir kita


Ketenanganjiwa hanya didapati dengan meningkatkan kesedaran ketuhanan dan mengurangkan kesedaran ego. Bila kita cepat marah, nak lebih, sgt fikir apa orang kata, nak orang dengar cakap kita, sangat pentingkan title and apa kita ada, brand apa kita pakai, sentiasa mahu jadi terbaik dan gemar mengalahkan orang lain dan kurang rasa rahmah pada orang ini menunjukkan kita hidup dgn kesedaran ego. Ini punca stress dan penyakit fizikal dan hati. Bagaimana kitabnak berjumpa Allah dgn hati yg penuh dgn kesombongan ini Apabila kita tidak lagi bergantung atau perlu sesuatu sebenarnya kita telah bebas dari perkara itu. Sama kita renungkan pada malam yg hening ini.niat utk mula mengubah kompas kehidupan esuk . Doa Allah panjangkan umur esuk untuk berubah. Jika tidak sekarang bila lagi, jika bukan kita siapa lagi?

Sunday, 5 February 2012

salam maulidur rasul



kimi wit new baju tido


kimi kimi kimi


kimi with kak yaya


mama with dynas


kimi at kl festival city


kimi repair car
ini lah kije ku arinih..kebusanan..lalu mengedit gambo..huhu

Friday, 3 February 2012

kenangan di terengganu


enchik somi balik kali nih dpt pegi terengganu dua kali...mase 1st pegi dok kat sutra beach resort..kat situ jumpa le bini kapal..dulu penah naik sekapal..dok 3 ari pastu balik g dok cherating laks..
2nd time pegi dok kat merang suria laks..pastu kena tukar pindah ke gem laks..