Posts

Showing posts from February, 2012
Lagi cepat kita sakit hati dan marah terutama org yg kita buat baik, suatu indikator kurang keikhlasan dan redha Allah yg kita cari. Bila Allah saja yg kita tuju dan cari, apa makhluk lain buat jadi kecil. Utk tahu kebersihan jiwa lihat berapa kali kita marah dan sakit hati. Jika banyak dan selalu mengenang kebaikan kita pada orang dan kejahatan orang pada kita alangkah jauh nya kita dari Allah dan ketenangan jiwa.

masak lemak taugeh dan nasi goreng udang

harinih aku rajin masak la pulaks..pepagi td aku rase marah so aku masak awal..1st aku masak nasi..nasi kalo kat umah mak aku..satu pot nasi satu pot air..kalo umah mil aku satu pot air dua pot air..depend dgn org..so aku amik tetengah..hahaha..pastu masak lemak taugeh dan kucai..selalu org letak tokua skali..

bawang merah
bawang putih
ikan bilis
santan
taugeh
kucai
garam

masuk jerk sumer skali..aku tambah perasa kasi sedap..pastu aku goreng ikan keli..mil kasi..sambal belacan tak der..aku mkn dgn sambal jawa..tu memang aku wat stok simpan dlm peti ais..dok pon berdua dgn anak jerk..yg tu sue tu aku mkn sorang jerk..sebab anak aku x nak mkn..dah dier x nak makan kena la aku cari idea kasi mkn..memula dier maka calsium..pastu nak lagi..2nd time aku kasi calsium campur nasi..laki aku kata org arab kat kolej dier ader mkn cam tu jerk..dah petang sket nampak dier lapar jerk aku masak nasi goreng udang

nasi
sayur campur (tapi umah aku ader karot jerk so aku potong dadu..jagu ader. tp jagun…

Jumping Start Kereta

Image
huhu..bengang nyer haku..mintak tolong sumer x reti buat..pastu semua jantan laks tu..rase benda nih senang jerk..abg aku kalo aku halo sekali jerk terus sampai buat senang jerk..aku nak try buat sendiri..huhu...

Bateri kereta 12V yang terdapat dalam but kereta pasti akan menjadi lemah kerana faktor usia, kerosakan alternator ataupun kecuaian manusia (seperti lupa memadam lampu). Oleh itu, adalah penting bagi setiap pemilik kereta mengetahui cara yang betul untuk membuat jumping start sekiranya kereta tidak dapat dihidupkan kerana masalah bateri.

Langkah 1
Periksa bateri kereta samada telah lemah ataupun mati. Sekiranya bateri anda masih menyalakan lampu pada kereta dan mampu menggerakkan enjin (walaupun dengan perlahan), ini menunjukkan bateri dalam keadaan lemah.

Sekiranya bateri anda langsung tidak dapat menggerakkan enjin, tidak dapat menyalakan lampu atau radio, ini menunjukkan bateri telah mati.

Langkah 2
Dapatkan bantuan rakan anda anda dengan meminjamkan keretanya untuk membua…

ikan kayu ikan tongkol masak pindang

Image
alhamdulillah..hari ini aku sgt bahagia..a few days lepas sgt la serabut..serabut dgn laki..serabut dgn kawan..cemburu dgn kawan tu..cemburu dgn kawan nih..duit x cukup..etc..harinih aku bangun awal..aku menjahit..jahit sesuka hati ku..ade gaks org ckp cantik..huhu..




pastu jiran dtng..dah lame dier x dtng..dier x dtng pon sebab aku..aku tahan dier x kasi balik balik sampai magrib..pastu laki dier call..dah kena kuarantin..huhu..nasib baik still bleh whatapps dgn dier..td dier dtng umah siap kasi periuk nasi tu..aduhai baik betul..aritu aku ckp jerk aku memang nak cari periuk nasi saiz kecik..skali dier laks adiah kawen ader dua periuk nasi kecik..tu tadi dier dtng anto periuk nasi..pastu masak resepi  ikan kayu aka ikan tongkol masak pindang..terbaik lah resepi nih sedap giler..


labu bawang besar 3 ulas bawang putihsedikit halia & kunyitsedikit belacan2 keping asam kepingminyak masakikan tongkol /ikan termenunggulagarampasti ikan bilis/ajinamototomato/bendi
ikan tu saye perap dgn ku…

Prof Dr Muhaya

If we.dont spend time at the correct amount with the correct people you might destroy your home


Time n trust. The two T that is important in a family. Givevtrust Suspicion n doubt is a cancer. The chemotherapy is the person themselves. 


Admit our mistakes especially when we are too much on the.phone.n.facebook. A person in front of you is more important


Enagage in discussion whenever there is problem. Do not be a perfectionist at home as it cause tension.in the home.


Never underestimate the.value of kind words to husband or wife


There is a drought of good words and there is a flood of bad words in family now. Use our words well. Express your love everyday everytime to all our family members. It increase our emotional bank account. Give compliments to all the food cooked.


We should be nicer to our spouse than people outside. If it is the other way round imagine how happy the.marriage is. 


A home break when husband and wife do not appreciate each other. 


Lets think whether we are happier immedi…

nasi goreng cina

malam nih suka pulaks nasi goreng cina..untuk tidaks menyusahkan daku cari resepi so tulis ler ape yg ku buat tadi..
bawang putih
lada hitam
telur
sos tiram
udang
isi ayam
sayur campur
nasi
minyak garam

Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah

As salamualaikum kwn FB & Twitter. Utk tambat hati pasangan: Cuci hati, syukur ada psgn, cinta berteraskan iman, sygi seadanya, jadikan dia kwn paling akrab, puji & hargai, rawat hati dgn kemaafan, kenangan manis sbg ubat, sentiasa sangka baik, pandai bual & mendengar, berterusan baiki diri, jadikan konflik utk berubah lebih +ve, hormati pdngannya walau kita tak setuju (selagi tak ingkari Allah), sebut syg sekerap mungkin, elak lakukan kebenciannya, bentuk sifat yg boleh d banggakan, sentiasa didik mendidik, berlapang dada bila d tegur, hapuskan EGO, tolak ansur, patuhi Allah & selalu tanya diri: apa lagi yg boleh aku beri kpd pasangan ku ini? Wassalam.

testing pakai tudung pesen nih laks

Image

Prof Dr Muhaya

Jika kita gunakan saat ini utk kenang perkara lalu dan rasa dendam dan marah bersedialah untk hilang ketenangan dan hidup menjadi mangsa kepada tindakan orang lain. Bila kita percaya kita bertanggung jawab atas hasil kehidupan kita, kita tenang kerana kita tahu kita boleh ubah diri kita. Kalau kita rasa orang lain yang bertanggung jawab dan selagi kita tak dapat ubah mereka hidup kita tak akan berubah, bayangkan kehidupan kita bergantung pada tindakan dan penghargaan manusia lain. Alangkah rugi umur kita yg sedikit. Masa habis dgn sakit hati dan dendam dan dalam usia muda bermacam penyakit , eg. Mirgarine, ulcer, back pain,. Bukan dunia dan orang ramai yang membuat kita tidak gembira tapi cara kita proses apa yg blaku menentukan kehidupan kita. Sama fikirkan


Rahsia kepada kebahagiaan ialah keupayaan untuk fokus pada apa yang kita ada bukan apa yg kita tidak ada
Kitabtidak suka duduk dgn orang yg kitabtak suka, jika kita tak suka duduk sorang sorang, erti kita tidak suka diri kita. Bila…

gambo lagi..

Image

salam maulidur rasul

Image
ini lah kije ku arinih..kebusanan..lalu mengedit gambo..huhu

kenangan di terengganu

Image
enchik somi balik kali nih dpt pegi terengganu dua kali...mase 1st pegi dok kat sutra beach resort..kat situ jumpa le bini kapal..dulu penah naik sekapal..dok 3 ari pastu balik g dok cherating laks..
2nd time pegi dok kat merang suria laks..pastu kena tukar pindah ke gem laks..