Bagaimana Menjaga Hati dan Maruah Suami.


1- Kelemahan suami

Jangan sesekali mendedahkan kelemahan suami korang di hadapan orang lain walaupun korang seorang pelawak.Jagalah maruah dirinya walau di hadapan seorang yang cacat penglihatan dan cacat pendengaran. Apatah lagi jikalau korang menceritakan kepada orang tentang ketidakupayaan suami korang di ranjang. Contohnya korang berkata di hadapan sedara mara korang tentang suami korang yang boyot yang tengah makan mi bandung di meja makan:

'Abang Pul kamu ni bukannya boleh harap sangat kalau drive jauh-jauh. Nak gi KLCC pun akak takut sebab drive kereta sikit aje dah mengantuk, takut tertido plak tengah drive hehe'.

2- Jayakan Rancangan Suami

Jika suami korang sedang merancang untuk membuat atau membeli sesuatu yang surprise dan tanpa sengaja suami korang terbagitau atau korang tahu dari sumber lain,maka anggaplah yang korang tak pernah tahu atau buat-buat surprise dan teruja. Jangan sesekali cakap kat suami korang pulak ' Ala Ana dah tahu dah yang abang nak belikan bunga ros ni, tak surprise pun'.

3- Beri Pilihan yang Bernas

Jika suami korang bercadang hendak menghadiahkan sesuatu dan meminta pandangan korang nak pilihan yang mana satu,maka korang kenalah bagi pilihan korang dengan segera sebab pada masa itu suami korang memang sedang bersedia sepenuh hati untuk bagi hadiah kat korang dengan sepenuh jiwa. Juga bagitau dengan lebih spesific jenis yang korang suka supaya suami korang membeli barang yang tepat dengan citarasa korang.

4- Berterima Kasih

Jika suami korang menghadiahkan sesuatu kat korang maka ucapkanlah terima kasih pada diorang. Peluklah diorang dan adegan seterusnya mengikut kesesuaian. Dan sekiranya korang kurang suka dengan hadiah tersebut, jangan sesekali mengherdik suami korang dengan berkata 'Lar apesal beli yang kaler pink ni, orang suka yang kaler purple. Kan orang pernah kata dulu'. Sebaliknya selepas adegan di atas tadi, cakap lemah lembut dengan suami korang, ' Terima kasih abang sebab belikan hadiah ni. Nini tahu abang sayang Nini. Tapikan kalu lain kali abang nak belikan hadiah kat Nini, Nini lagi suka kalu abang belikan yang kaler purple'.

5- Kisah Lama

Simpan rahsia atau kisah-kisah zaman remaja atau zaman sekolah menengah mahupun zaman student korang yang tidak berkaitan.Jangan sesekali menceritakan kisah pelajar lelaki yang ingin mengorat korang apatah lagi jika korang pernah ada boyfriend. Cerita pasal jejaka yang pernah datang meminang pun tak payah jugak. Walaupun digesa oleh suami korang, bagilah alasan untuk cerita topik lain atau cerita ala kadar sahaja kerana jika korang masih boleh bercerita secara detail ini akan menimbulkan rasa kurang senang di hati suami korang kerana diorang mungkin menganggap korang masih menyimpan kenangan lama. (Tu la sapa suruh korang gatal sangat nak ada boyfriend dulu hik hik).

6- Hias Diri

Hiaskan diri korang dengan wangian dan jaga kebersihan tubuh badan korang terutamanya di bahagian 'sarung keris'. Jangan sampai ada suami yang mengherdik korang dengan berkata ' Awak ni tak pandai jaga 'sarung keris' ke? Saya rasa macam jalan dalam selut'.

7- Solat Awal Waktu

Usahakan untuk solat pada awal waktu. Semasa suami korang ke masjid untuk solat berjemaah, korang pun tunaikanlah solat juga di rumah. Jangan sampai suami dah balik dan tiba-tiba diorang perlukan korang tapi korang pulak baru terhegeh-hegeh nak amik air sembahyang.

8- Jaga Akhlak

Jagalah maruah suami korang apabila korang bekerja mahupun ketika di luar rumah atau di tempat terbuka dengan:

a. Tutup aurat dengan sempurna

b. Jaga tingkah laku serta lenggok perjalanan

c. Jaga pertuturan anda, jauhi dari slot mengumpat

d. Jangan terlalu berani dalam pergaulan dengan lelaki lain termasuk rakan sepejabat

e. Jagalah suara korang, Kalau berkaraoke lagilah jangan

f. Pandu kereta dengan profesional, jangan terlalu ganas atau terlalu lembap

9- Hubungan Baik Dengan Mertua

Tanya khabar dengan menghubungi mak mertua. Jika pergi makan angin ke belikan sedikit buah tangan untuk mak mertua selepas membeli buah tangan untuk mak korang sendiri.

10- Bijak Belanja

Rancang perbelanjaan barang-barang rumah dengan bijak. Jangan sampai membazir,jika dapat menjimatkan lagi wang yang diberi oleh suami untuk barang keperluan rumah itu sangat bagus. Suami akan rasa bangga dengan isteri yang bijak berbelanja.

11- Urutan

Belajarlah cara-cara mengurut suami, cakar harimau, urut labah-labah ke. Aku cadang nak belajar urut ala SPA hehe.

12- Sangka Baik dan Tanya

Jangan buruk sangka dan buat andaian sendiri. Tanya dan bincang bersama suami korang tentang perkara yang korang musykil. Tanya betul-betul pendapat suami korang sebelum melakukan sesuatu yang korang rasa perlu mendapat persetujuan dari diorang.

13- Muhasabah Diri

Koreksi diri korang setelah beberapa ketika, mungkin sebulan sekali ke atau sekurang-kurangnya setahun sekali ok kot. Kalau aku, aku mungkin akan buat peraturan di mana dalam satu kala setiap 6 bulan ke, setahun sekali ke, kitorang akan sit down dengan suasana yang romantik untuk mesyuarat agong. Dalam mesyuarat itu setiap dari kitorang akan memuhasabah diri dan meminta pasangan meluahkan segala apa kekurangan atau kesalahan yang telah dilakukan mungkin tak disedari selama ini.Nyatakan harapan kepada pasangan masing-masing.Suasana mestilah dalam keadaan minda yang terbuka dan berlapang dada serta sedia menerima segala teguran dan kritikan yang membina. Pastu masing-masing minta maaf atas segala kelemahan diri. Pastu bolehla proceed untuk adegan seterusnya ehem..

14- Galakkan Suami

Sentiasa bagi galakan dan dorongan kepada suami korang untuk mengamalkan agama dengan sempurna. Galakkan suami untuk bersolat berjemaah di masjid/surau. Berilah peringatan dengan lemah lembut dan bijaksana sekiranya mereka terlupa atau tersilap dalam sesuatu perkara.

15- Bermanja Dengan Suami

Selalu bermanja-manja dengan suami. Namun AWAS! Jangan terlalu bermanja kerana kadang-kadang diorang akan rasa rimas dan meluat terutamanya di tempat terbuka. Nak bermanja-manja yang lebih,tempat yang paling sesuai ialah dalam bilik atau di tempat yang hanya korang berdua sahaja.

16- Jadi Isteri yang Berilmu

Cuba untuk menambahkan ilmu pengetahuan terutamanya pengetahuan am setelah pengetahuan agama dan pengetahuan rumahtangga. Jadilah isteri yang agak berpengetahuan terutamanya dalam zaman yang canggih ini. Juga AWAS! Jangan sampai korang hebat dalam teknologi serta perkembangan terkini tetapi jahil dalam ilmu agama, mengaji quran tak pandai, basuh najis pun tak pandai. Tapi apasal suami korang tak ajar ek. MAksudnya jika suami korang agak sibuk mencari nafkah, korang kena lah proaktif sikit, minta suami sediakan tempat belajar atau kuliah agama, belikan buku-buku rujukan agama dan sebagainya. Bantulah suami korang sedikit sebanyak untuk menghadapi hisab di akhirat kelak.

17- Belajar Redha

Didiklah hati korang agar redha dengan keadaan suami korang, redha dengan pendapatan bulanannya. Usahlah korang meminta-minta itu ini begitu begini. Bersyukurlah dengan suami korang itu sebab ramai lagi wanita yang berada di luar sana masih belum mempunyai suami. Usahlah korang menambah lagi stress diorang yang memang stress pasal kerja, nanti lama-lama boleh tekanan darah tinggi, kanser akibat terhasilnya toksin dan juga mungkin akan turut memberi kesan sampingan yang ketara terhadap korang apabila suami korang mudah tertewas dan tak bermaya di ranjang gara-gara stress.

18- Elakkan Perbandingan

Jangan sekali-kali membandingkan suami korang dengan mana-mana lelaki samada suami member korang ke, jiran sebelah ke, ahli keluarga ke atau mana-mana lelaki. Kecuali seorang sahaja sebab semua suami mesti membandingkan dirinya agar mencontohi orang ini. Itulah baginda Rasulullah S.A.W. Galakkan suami untuk mencontohi Rasulullah S.A.W dan mengamalkan sunnah baginda.

Comments

Popular posts from this blog

mencari taska tuk kimi..

pokok susu nabi

Almari dapur untuk dijual